-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45604 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

با توجه به لائيك بودن دولت تركيه، استراتپي دولت ايران در ارتباط باآن كشور چگونه است؟
براي پاسخ به اين سؤال ابتدا بايد به بررسي عوامل موثر در شكل گيري استراتژي جمهوري اسلامي ايران در قبال ساير كشورها پرداخته شود تا براساس اين مؤلفه ها استراتژي كشورمان در ارتباط با كشور تركيه روشن گردد. {Tعوامل موثر در شكل گيري استراتژي جمهوري اسلامي ايران:T} دولت ها براساس نيازهاي داخلي، موقعيت جغرافيايي و ژئوپولوتيكي، مسؤوليت هاي فراملي و نيز تأثيرپذيري از ساختار عملكرد نظام بين الملل، تبعيت از قوانين و مقررات بين الملل، جهت گيري ها و استراتژي هاي ويژه اي را به منظور تأمين اهداف و منافع ملي خويش برمي گزينند. بر اين اساس، ابتدا ضروري است كه اهداف و نيز اولويت هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي، با توجه به اصول سياست خارجي مندرج در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مورد بررسي قرار گيرد. معمولاً كشورها براي سياست خارجي يك هدف عمده را پي مي گيرند و آن تأمين و حفظ مصالح و منافع كشور در ارتباط با ديگر كشورها مي باشد. اما اصل 154 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از جايگاه انساني - اسلامي به اين موضوع نگريسته و مي گويد «جمهوري اسلامي ايران سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي داند و استقلال و آزادي و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان مي شناسد بنابراين در عين خودداري، كامل از هرگونه دخالت در امور داخلي ملت هاي ديگر از مبارزه حق طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت مي كند». {Tاصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران:T} در فصل دهم قانون اساسي تأكيد بسيار بر وحدت ملل اسلامي، جلوگيري از سلطه جويي و سلطه گري ترويج روابط صلح آميز متقابل، ممنوعيت قراردادهايي كه به نوعي باعث سلطه بيگانه گردد، مبارزه حق طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين، احترام به اصل منع مداخله در امور داخلي كشورها، شناختن پناهندگي سياسي است. اصول سياست خارجي را مي توان به شرح زير خلاصه نمود: 1- اتخاذ سياست خارجي در جهت وحدت ملل اسلامي. اصل 11 قانون اساسي با استفاده از آيه كريمه {A{/Bإِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ {w1-9w}{I21:92I}/}A} تصريح مي كند «همه مسلمانان يك امت اند و دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتخاذ ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پي گير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد». 2- نفي سلطه و سلطه پذيري (اصل 152). 3- حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور. 4- مبارزه با تبعيض نژادي. 5- حمايت از مستضعفين و نهضت هاي آزادي بخش. 6- روابط صلح آميز متقابل با دول غيرمحارب. {Tب ) استراتژي جمهوري اسلامي در قبال تركيه:T} با توجه به اهداف و اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، درباره چگونگي استراتژي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با ساير كشورها از جمله تركيه چنين مي توان گفت كه جمهوري اسلامي ايران نيز بايد علاوه بر در نظر داشتن مسؤوليت هاي فراملي خود در ساير مسلمانان جهان قوانين و مقررات بين المللي و واقعيت هاي موجود در سطح جهاني را نيز محترم شمارد. بنابراين لازم است به گونه اي استراتژي خود را در قبال ساير كشورها اتخاذ نمايد كه با استفاده از بهترين راه كارها و كم هزينه ترين شيوه ها به اهداف خود در سطح بين الملل دست يابد. در رابطه با دولت تركيه از آن جا كه دولت تركيه دولت محارب [جنگ طلب ] محسوب نمي شود و علاوه بر آن با كشور ما قراردادها و معاهدات اقتصادي، سياسي و فرهنگي و... مختلفي را برقرار ساخته است، ما موظف مي باشيم از راه هاي مسالمت آميز و دوستانه با آن كشور ارتباط داشته باشيم و تا زماني كه دولت تركيه در امور داخلي كشور ما مداخله نكند و امنيت و منافع ملي ما را تهديد نكند، بايد اين ارتباط برقرار باشد. البته اتخاذ سياست هاي خصمانه و كينه توزانه دولت تركيه نسبت به مسلمانان و اسلام گرايان و ايرانيان مقيم تركيه و برقراري و گسترش روابط سياسي، اقتصادي، امنيتي و نظامي اين كشور با اسرائيل هميشه مورد اعتراض مسؤولين كشور ما بوده و به شدت محكوم گرديده و از سوي مراجع قانوني جهت رسيدگي پيگيري شده است ولي در هر صورت ادامه روابط همه جانبه به صورت مسالمت آميز با دولت هايي مانند تركيه در شرايط موجود بين الملل، هم به نفع دولت اسلامي و هم مسلمانان و ايرانيان مقيم تركيه مي باشد. در حقيقت اين ارتباط جمهوري اسلامي ايران را در رسيدن به ساير اهداف منطقه اي و بين المللي ياري مي رساند، {V(ر.ك: حقوق اساسي و نهادهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران، دكتر سيد جلال الدين مدني)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.